Thursday, October 25, 2007

هل من سبيل؟!!!!!



لماذا تتجمع الافكار وتنطلق العناوين وتتراص الجمل فوق بعضها حينما لا تكون الكتابه متاحه؟!! ولماذا تتوه الافكار وتتراجع العناوين وتتعثر الجمل حين اجلس امام الورقه البيضاء او تنفتح امامي صفحة ورد
هل هذا شيء مقصود
هل تكون الافكار الرائعة وهم غير حقيقي
ام يكون لها وقت اما ان تنالها فيها او تضيع منك للابد
ماذا افعل مع افكاري
لو كتبت كل ما افكر فيه لكنت اديبا عالميا
لو خرجت نص العناوين التي تبرق في سماء عقلي لادمن نصف قراء كوكب الارض كتاباتي
لو تراصت الافكار في تلك الجمل التي ينظمها خيالي لالتف حولها النقاد والادباء يتعلمون منها ويدرسونها في المناهج التعليمية
ولكن شيء من هذا لم يحدث
لم اصبح اديبا عالميا او حتي في المحليات
ولم اري احد يعاني من الادمان من قرأتي
ولم اري ناقد يعبأ بأن ينقد ما اكتب حتي وان كان نقده سباب

ماذا افعل

كيف امسك بتلك الافكار اللعوب وادونها قبل ان ترحل

كيف اطبق علي هذه العناوين التي كانت تأثرني بسحرها

لازلت اعاني

ويبدو ان هذا سيكون حالي لمده كبيره

يجب ان انتظر الافكار وانصب لها كمين

ولكن وقتي لا يسمح

يبدو انه اما ابقي كاتبا وترك شغلة الهندسة

او ان انسي انني ذات يوم كنت اري نفسي اديبا

او ان اروض افكاري

او ان استعطفها كي ترثى لحالي وتنظرني حتي انجدها بالقلم والورق الابيض والذهن الرائق قبل ان تذبل وتنتهي

لا اعلم مصيري بعد الان

وهو متعلق بهذه اللعوب


لازلت انتظر

هل اجد لديكم حل

5 comments:

Anonymous said...

هههههه

رغم ان في بعض الكلمات مضحكه

لكن ما تبحث عن حل له اراه من الطبيعي جدا اي كاتب في بدايه رحلته الادبيه

انا لا اقصد الانتقاص من قدراتك لاني اعلم قدرتك الادبيه جيدا

لكن برده المشوار لسه طويل

والحل اللي انا شايفه انك تستمر فيما قد بداته

وان تسرع الخطي في هذا الطريق حتي تصل الي بر الامان












وان شاء الله هناك في بر الامان مش هتلاقي حاجة لاعوب هتلاقيها واقفه مستنياك وتقولك اكتبني يا بشمهندس



او مش بشمهندس بقه

يا حضرت الاديب الكبير


عمار

son's egypt said...

السلام عليكم

كل واحد فينا عنده افكار وتطلعات بيحاول انه ينظمها ويطلعها للنور
انا زيك بحب اقرا واكتب وكتبر بحلم اني اكون اديب
بس انا قبل كده سمعت كلمة للدكتور ابراهيم الفقي مفيش حجة امها فشل او ياس لازم الواحد يحاول ويحاول لحد ما يحقق النجاح

عصفور المدينة said...

الحل يا هندسة هو التسجيل الصوتي
وناجح ومجرب
تجيب لك موبايل ذكي وتنزل برنامج تسجيل حلو وانت ماشي أو قاعد تقول اللي بتفكر فيه
مفيش موبايل ذكي ممكن
MP3
وجربها وادعي لي
بس الموبايل له ميزة وانت ماشي
ممكن تعمل نفسك بتتكلم في التليفون

Fahd said...

عمار باشا

الفكرة هتستناني وتقولي اكتبني يا بشمهندس فكرة رائعة ولكنها خياليه

بجد اشكر ليك حتعليقك الجميل

واوعدك اني هسرع الخطي




ابن مصر

اولا يسعدني بشكل طاغي زيارتك الثانية علي التوالي لمدونتي

ثانيا انا لم اقل انه فشل او يأس ولكن هذه حاله تصادف اي واحد كما قلت

ومادمت مهتم كده بموضوع التنمية البشرية ما تيجي نعمل مدونة لذيذة عن التنمية البشرية
ولا ايه رايك


اخي عصفور
يا ميت اهلا ومرحبا

انا كنت لسه هقولك الناس تفتكرني عبيط ولا حاجه
بس لاقيتك لحقتني بالرد

ده غير اصلا اني بمشي اتخيل مشاهد ومواقف ومناقشات فلسفيه وعلمية وانا اتقمص كل الادوار

فضربوا الاعور علي عينه
مش فارقه كتير

Anonymous said...

إزيك يا مربى بالقشطة
والله أن إللي عايز خراب عشك عايز الناس تنتقدك وتشتمك....مافيش مشكلة
نقوم احنا بدور ده ....امال فين واجبات الأخوة
وأهه أول الغيث :كلامك متخلف وغبي وفزلوك....وغير سوي