Saturday, October 20, 2007

فوضويون .....نعم نحن شعب مصر


كنت دائما متفائلا ..حتي عندما اصطدم ببعض الواقع المؤلم في بلدي اقول لا يأس ..حتي عندما اري المحبطين الغارقين في التشأوم اقول لهم ان هناك امل ..نعم مازال هناك امل ..حتي وان كانت الاجيال السابقة تستعصي علي التغيير نحو الافضل فالامل كله في الشباب ..هذه الباكورة التي ستحمل لواء التغيير والنهضة نحو مجتمع افضل وارقي
كنت اقول ذلك وادعو له بل وكنت ادخل في نقاشات حاده مع الناس التي لا تقتنع باي امل في التغيير
كنت كذلك حتي ذلك اليوم الذي يجب فيه علي كل شاب مصري ليس وحيدا ان يأخذ فيه اوراقه ويذهب للقسم التابع له كي يبدأ رحلته الميمونة نحو الجيش
استيقظت في ذلك اليوم في السادسة قبل ميعادي بساعتين ونصف علي امل ان اكون في اول الطابور الذي لا يعلم احد الا الله طوله ومداه واراجع اوراقي واحصل علي الفيش الثلاثي وارجع الي بيتي
وبالفعل وصلت للقسم مبكرا جدا وكنت من الاوائل وقلت :يا مسهل وتردد داخلي هاجس شيطاني يقول :هل تعتقد ان تسير الامور بكل تلك السلاسه.
لم التفت لهذا الهاجس وقلت ان كل شيء ممكن
ووقفنا في الطابور
وكنت السابع وقلت يا مسهل
كان معي مصحفي وكتاب شيق للكاتب الروسي ياكوف بيريلمان يسليني قليلا
كنت السابع وفتحت الكتاب وقلت اقرأ حتي يفتح الشباك الضيق الذي سيظهر من خلفه الدفعه في بذلته المموهه ويأخذ منا الورق وننصرف
كنت السابع وقلت يا مسهل
كنت السابع وقلت منذ متي وكانت الدنيا بهذا الجمال
كنت السابع وفتح الشباك علي مصرعيه
كنت السابع وانفتحت ابواب الجحيم
لم اعد السابع حيث هجم كل الطابور الطويل بشكل مريع علي الشباك
لم اعد شيء وانا مزنوق محاصر مضغوط
كان يفصلني عن الشباك اقل من متر ولكن كان الوصول اليه حلم بعيد
كنت اخاف علي نظارتي التي تحتاج لمعجزة للبقاء سليمة
كنت اخاف علي الكتاب والورق الذي معي
كنت اخاف علي نفسي كي لا انفرك وسط هذا الخضم
كانت رائحة العرق فظيعة
ولكن لم ابال بكل هذا وصممت ان اخوض الملحمة
ولكني غيرت رأيي بعد قليل عندما رأيت من ينهي اوراقه لا يستطيع الخروج الا بصعوبة اكبر من الوصول للشباك
كأنه يسبح ضد تيار عنيف
لم استطع ان اتخيل نفسي في هذا المشهد فقررت الخروج من هذا السيل وكان الامر صعبا للغاية
ولكني خرجت سالما والحمد لله
خرجت وانا مخنوق ..مصدوم .. هل هؤلاء الشباب هم الامل في المستقبل
هل هؤلاء المناط بهم تغيير واقعنا المؤلم والنهضة بنموذج حضاري يعلي من شأننا وسط الامم
لم يحزنني اني لم اسلم ورقي قدر ما راعني الحال الذي وصلنا له
ما هذه الانتهازية والوصولية
هل هذه قيم اصلية في مجتمعنا ، هل القانون السائد هو اللي تلحقه خده دونما النظر للحقوق والاصول والنظام
من علمنا ذلك
بل من لم يعلم هؤلاء الشباب معاني التحضر والنظام
انا الان اصب لعناتي علي كل من ساهم في ان يغشل هذا الشعب في البحث وراء لقمة العيش كي لا يجد وقتا للتفكير في السياسة فشغله ذلك عن تربية ابناءه
لا اقول اننا لن نتغير وانه لا يأتي هذا اليوم الذي نتقدم فيه للعالم بأنموذج حضاري مبهر يزينة اسلامنا الجميل
ولكن اقول انه لا يزال بعيد

14 comments:

None said...

المهم عملت الفيش ولا لا؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
:(

Anonymous said...

حلوة جمية جميلة خالص طبعا يابنى لازم تلاقى ريحة عرق وزفت واطران وعلى راى المثل ابتسم يبقى انت اكيد فى مصر
المخلص احمد وحيد

Anonymous said...

اهم حاجة انت خلصت ورقك دا المهم
ربنا معاك

Anonymous said...

جميل جدا لحنا فعلا

نفتقد فن صناعة الرجال

اخوك عماار

عصفور المدينة said...

Welcome to the real life

ده تمرين بسيط حتعمله كثير
بس أجمل مكان تعمله فيه إن شاء الله عند الحجر الأسود

Anonymous said...

الحقيقة يا مصطفى انت شكلك عانيت كتير اليوم ده بس ارجع وأقول ان الدفعة اللى فى الشباك بيبقى عليه دور كبير قوى , والدفعة اللى كان عندنا فى قسم مايو كان منظمنا جدا حتى ان كل واحد اخد مكانه بالمظبوط ,يعنى المفروض ان الدفعه يشتغل شويه وصدقنى الشعب المصرى منظم بس المسءولين هما اللى بيكسلوا يشتغلوا , عغوا على الاطاله ,جندى مجند \ ياسر البيومى

son's egypt said...

السلام عليكم

شوف يا هندسة انا ويك بتخنق من الزحمة ومش بحب اقحم نفسي وسط الزحمة وخاصة لما تكون رايح تخلص ورق لان كلة ماشي بخد وهات
واحنا للاسف زي ما قلت شعب فوضوي يعني مش بيحب النظام ولا بيحترمه
برة كل واحد عارف دورة وترتيبه لكن احنا مفيش حاجة اسمها دور ونظام
العملية ماشية بالسبق اكل النبأ
تحياتي

Fahd said...

والبقية تأتي اخشي انه هو الوصف المناسب لحالتي الان
ربنا يستر

Fahd said...

فنان مبروك علي عودتك مرة اخري لعالم التدوين

انا روحت نمت وصحيت علي الساعه واحده ولبست هدوم قديمة وتركت النظارة وكل حاجه يتخاف عليها علشان اقتحم الصفوف ولما رحت هناك ملاقتش حد سلمت الورق ومشيت علي طول والحمد لله

Fahd said...

المخلص احمد وحيد

ابتسم

الامر ليس بهذه السهوله

لكن قطعا هحاول

او ان كثرة الحزن تضحك

Fahd said...

غير معرف

الحمد لله عملت المطلوب مني في هذه الفتره

وربنا يسهل ويعدي الموضوع علي خير



اخ عمار

للاسف ما تقوله يعد مشكله حقيقيه ولولم يهتم المسؤلون عن ذلك فلن تقوم لنا قومه ابدا

Fahd said...

عصفور حبيبي

اخير حليت بدارنا

بقالك كتير بعيد اتمني يكونالمانع خير

ربنا يكرمك

ده تمرين بسيط معاك حق لما اروح الرمايه يوم الكشف الطبي اكيد هتعلم الادب

واتمني فعلا ان اقبل الحجر الاسود مهما كانت الظروف

Fahd said...

ياسر حبيبي الجندي المجند

انا برضه بقول كده الدفعه لو كان رفض ياخد من حد غير اللي من الطابور كان الموضوع فرق كتير


ولكني اختلف معاك في حته المسؤلين دي

طبعا كل له دوره المناط به

ولكن هو احنا ليه ميكونش النظام نابع منا والاحترام

يعني لو كان واحد واقف بعصايه كنا وقفنا كويس

وربنا يهون عليك ويؤجرك خير

Fahd said...

ابن مصر

مشكور اخي لزيارتك

نعم معك حق

ولكني احسب ان الامل لا يزال موجود ولكن متي يأتي